1

2

AgroPlatforma ODR

Rachunkowość obowiązkowa

Rachunkowość obowiązkowa

Uzasadnieniem prowadzenia uproszczonej rachunkowości rolnej przez beneficjentów PROW 2014-2020 jest konieczność oceny skutków dofinansowania operacji. Ocena jest podstawą wsparcia finansowego i ma wykazać podniesienie wielkości ekonomicznej gospodarstwa.

 

Zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na l. 2014-2020 beneficjenci działań Modernizacja gospodarstw rolnych, Premia dla młodych rolników, Restrukturyzacja małych gospodarstw będą zobowiązani do prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów w

gospodarstwie.

Sposób prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie, jej wzór (karta ewidencji) oraz objaśnienia do prowadzenia zapisów znajdują się w załączniku nr 3 do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 13 lipca 2015 r. W sytuacji gdy beneficjent jest zobowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowej, lub

ewidencji przychodów i rozchodów prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów, nie musi prowadzić wymienionej w poprzednim zdaniu ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie. Prowadzenie ewidencji powinno odbywać się przez 5 lat od dnia przyznania pomocy (dla działań Premia dla młodego rolnika i Restrukturyzacja małych gospodarstw – od dnia wpłaty I raty).

Rolnicy prowadzący w swoich gospodarstwach rachunkowość w systemie Polski FADN, w celu spełnienia opisanego powyżej warunku, będą zobowiązani do przechowywania książek rachunkowych na stałe w miejscu zamieszkania albo siedzibie beneficjenta przez 5 lat od dnia przyznania pomocy oraz przechowywanie dowodów, na podstawie których dokonywane są

wpisy w książkach rachunkowych również przez 5 lat od dnia przyznania pomocy.

Niezależnie od formatu, w prowadzonej ewidencji czy książkach rachunkowych powinny być uwzględnione wszystkie zdarzenia związane z realizacją operacji oraz prowadzeniem gospodarstwa, czyli wprowadza się wyłącznie przychody i koszty działalności rolniczej. Podstawą wpisów są faktury, faktury VAT RR, rachunki, dokumenty celne, dowody opłat

bankowych i pocztowych oraz inne dowody opłat i dokonanych płatności. Rejestracji „dokonuje się w języku polskim i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów” (wg zał. nr 3).

Prowadzenie ewidencji umożliwi wykazanie, czy przedstawione w planie rozwoju gospodarstwa rolnego założenia prowadzące do uzyskania zakładanych efektów, w tym wzrostu wielkości ekonomicznej są realizowane. Pozwoli na bieżąco ocenić efektywność ekonomiczną działań i sprawdzić, czy założone cele, są osiągane i jakie są skutki realizacji operacji. W przypadku gdy rolnik nie spełni tego obowiązku, może być zmuszony do zwrotu części uzyskanej pomocy lub wysokość refundacji poniesionych kosztów będzie obniżona. Wysokość kary ustala się osobno dla każdego działania.

      Wanda E. Rosińska

„Aktualności Rolnicze”

     ŚODR Modliszewice

                                                                                                                   Fot. M. Kowalczyk