1

2

AgroPlatforma ODR

Kto może kontrolować rolnika?

Kto może kontrolować rolnika?

Zgodnie z zapisami aktów prawa krajowego, osoby upoważnione do wykonywania czynności kontro­lnych po uprzednim wylegitymowaniu się (w niektórych przypadkach nie jest to konieczne) mają prawo do: wstępu na teren gospodarstwa rolnego, w tym do pomieszczeń i miejsc związanych z utrzymaniem lub przebywaniem zwierząt, wstępu na grunty oraz do obiektów związanych z działalnością rolniczą, pobierania próbek do badań, żądania pisemnych lub ustnych informacji i wyjaśnień związanych z przed­miotem kontroli, wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, sporządzania z nich odpisów, wyciągów lub kopii oraz zabezpieczania tych dokumentów, żądania okazywania i udostępniania danych informatycznych, sporządzania dokumentacji fotograficznej z przeprowadzonej kontroli.

 

     Z przeprowadzonych czynności kon­trolnych sporządzany jest pisemny ra­port w dwóch jednobrzmiących egzem­plarzach, z których jeden otrzymuje pod­miot kontrolowany, a drugi zachowuje kontrolujący. W przypadku, gdy raport nie został przekazany podmiotowi kon­trolowanemu bezpośrednio przy kontroli, jest on przekazywany za pośrednictwem poczty, co do zasady w ciągu 14 dni od daty zakończenia kontroli. Termin ten może zostać wydłużony do 3 miesięcy od daty zakończenia kontroli. Wykry­cie nieprawidłowości w czasie kontroli może skutkować zmniejszeniem lub nie­przyznaniem płatności w danym roku, wieloletnimi sankcjami lub wyklucze­niem z ubiegania się o pomoc, manda­tami, grzywnami, nakazem zaprzestania działań a w skrajnych przypadkach zaka­zem działalności.

     Kontrolowany ma pra­wo do wniesienia uwag do protokołu, ma również prawo odmowy podpisania pro­tokołu z kontroli, a - po zakończeniu dzia­łań kontrolnych i otrzymaniu decyzji po­kontrolnej - może się od takowej decyzji odwołać do wyższej instancji, chyba że przepisy stanowią inaczej.

     Nie dziwią rolników kontrole przepro­wadzane przez pracowników ARiMR, która może ich kontrolować w wie­lu przypadkach. Bywają takie sytuacje, że urzędnicy ARiMR nie muszą się na­wet zapowiadać, a sama kontrola może się odbyć bez wiedzy i udziału rolnika (beneficjenta). Zakres i sposób przepro­wadzanej kontroli zależy od rodzaju po­mocy w związku z którą jest ona prze­prowadzana. Inne uprawnienia mają kontrolerzy, którzy wykonują czynności w związku z dopłatami bezpośrednimi, inne zaś gdy chodzi o pomoc przyznawa­ną w ramach PROW.

    Niestety to nie koniec listy kontrole­rów, którzy mogą wejść do gospodarstwa i je kontrolować. Zatem kto jeszcze może skontrolować gospodarstwo rolne:

     KRUS – urzędnicy mają prawo spraw­dzić prawo kontrolowanego do podlega­nia ubezpieczeniu w KRUS oraz zwery­fikować, czy ubezpieczeni w KRUS fak­tycznie prowadzą gospodarstwo rolne.

     ZUS – tak samo, jak przedsiębiorcy, rolnicy również mogą zatrudniać inne osoby do pracy i wówczas mogą się spo­dziewać kontroli urzędników ZUS, któ­rzy sprawdzą rzetelności oraz prawidłowość wywiązywania się z zadań i obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych. In­spektorzy kontroli ZUS, prowadząc kon­trolę, mają prawo badać, czy płatnik skła­dek w odpowiednich terminach zgłosił do ubezpieczeń społecznych i ubezpie­czenia zdrowotnego wszystkie osoby, które powinien; obliczył od prawidło­wych podstaw wymiaru oraz w prawi­dłowych wysokościach wszystkie na­leżne składki oraz je zadeklarował; pra­widłowo obliczył wysokość świadczeń z ubezpieczeń społecznych i udokumen­tował do nich prawo; wypłacił te świad­czenia i prawidłowo je rozliczył w poczet składek; terminowo i bez błędów opra­cował wnioski o emerytury i renty; rze­telnie wystawił zaświadczenia i zgłosił dane do celów ubezpieczeniowych.

     Urząd Skarbowy – gdzie inspek­tor sprawdzi, czy rolnik wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, np. w przedmiocie zwrotu VAT prawidłowego naliczania i opłacania podatku dochodowego oraz prawidłowego prowadzenia dokumenta­cji i ewidencji księgowej.

     Urząd Celno-Skarbowy – kontrole celno-skarbowe skupiają się na zwalcza­niu przestępczości ekonomicznej, likwi­dacji szarej strefy i minimalizacji wykro­czeń i popełnianych nieprawidłowości. Podstawowym zadaniem prowadzonych kontroli jest wykrywanie i zwalczanie nieprawidłowości o szerokiej skali – oszustw podatkowych i celnych, wyłu­dzeń i innych przestępstw, powodujących znaczny uszczerbek w budżecie państwa, np. wyłudzenia VAT. Kontrolę celno­-skarbową charakteryzuje brak właści­wości terytorialnej. Oznacza to, że dany urząd może się jej podjąć na terenie całe­go kraju. W ramach kontroli celno-skar­bowej uprawnienia funkcjonariuszy są dużo szersze niż to wynika z ogólnych zasad ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej są dodatkowo upraw­nieni do wykonywania tzw. czynności operacyjno-rozpoznawczych.

     Państwowa Inspekcja Sanitarna – zajmuje się kontrolą działalności zwią­zanej z życiem i zdrowiem klientów, w tym sprawuje nadzór nad warunka­mi higieny środowiska, higieny pracy, w zakładach pracy, higieny radiacyjnej, bezpieczeństwem żywności, żywienia i przedmiotów użytku higieniczno-sa­nitarnego. W gospodarstwie rolnym po­jawić się może w przypadku wystąpie­nia choroby zakaźnej zwalczanej z urzę­du u zwierząt (np. gruźlica), mogącej być przyczyną zachorowań wśród ludzi. Sa­nepidu może spodziewać się również rol­nik prowadzący w swoim gospodarstwie małe przetwórstwo.

     Inspekcja Weterynaryjna – zakres kontroli weterynaryjnej w gospodarstwie może być bardzo szeroki, określa go wie­le przepisów (ustaw i rozporządzeń): Ustawa z dn. 29 stycznia 2004 r. o In­spekcji Weterynaryjnej oraz np. Ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwal­czaniu chorób zakaźnych zwierząt, Roz­porządzenia Ministra Rolnictwa i Roz­woju Wsi w sprawie minimalnych wa­runków utrzymywania gatunków zwie­rząt gospodarskich, Ustawa o paszach oraz wiele innych przepisów.

     Straż Graniczna – sprawdza m .in., czy są przestrzegane przepisy dotyczą­ce legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców. W tym zakresie współ­pracuje z PIP i z innymi organami ad­ministracji publicznej, a w szczególności z: policją, Służbą Celną, Zakładem Ubez­pieczeń Społecznych, urzędami kontroli skarbowej, PUP.

     Inspekcja Ochrony Środowiska – kontrole dotyczą przestrzegania prze­pisów o ochronie środowiska przepi­sów o opakowaniach i odpadach opako­waniowych, przestrzegania przepisów w zakresie gospodarowania niektóry­mi odpadami oraz o opłacie produk­towej, postępowania z substancjami chemicznymi, przestrzegania przepi­sów o recyklingu pojazdów, przestrze­gania przepisów o bateriach i akumula­torach oraz przestrzegania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porząd­ku w gminach. Kontrola może dotyczyć również stosowania nawozów natural­nych i mineralnych w gospodarstwie (posiadanie planów nawozowych czy maksymalnych dawek azotu, kart za­biegów agrotechnicznych wykonywa­nych w gospodarstwie).

     Państwowa Straż Pożarna – prze­prowadza czynności kontrolno-rozpo­znawcze w celu rozpoznawania zagro­żeń oraz w celu realizacji nadzoru nad przestrzeganiem przepisów przeciwpo­żarowych.

     W przypadku odmowy rolnika podda­nia się kontroli, kontrolujący mogą sko­rzystać z pomocy policji, która umożliwi wejście na teren gospodarstwa oraz wy­konanie czynności kontrolnych.

     Należy też pamiętać, że kontroli gospo­darstw mogą dokonywać przedstawiciele instytucji, z którymi rolnik podpisał umo­wy o współpracy, np. jednostki certyfiku­jące, czy instytucje przekazujące dotacje.

 

Iwona Sylwia Perońska

„Poradnik Gospodarski”, WODR Poznań

(za AGRO 9/2019)