Ustawa z 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz.U. 2019 poz. 675) wprowadziła m.in. przepisy dotyczące stosowania do ewidencji sprzedaży kas rejestrujących (fiskalnych) online. W systemie obowiązującym od 1 maja 2019 r. kasy online będą przesyłać dane bezpośrednio do centralnego systemu teleinformatycznego (Centralnego Repozytorium Kas), który będzie prowadzony przez Krajową Administrację Skarbową.
Kto ma obowiązek stosowania kas online?
Ustawa określa terminy wiążące określone grupy podatników z obowiązkiem stosowania kas online. Kasy online muszą obowiązkowo wprowadzić:
od 1 stycznia 2020 r. – podatnicy, prowadzący sprzedaż w zakresie:
- świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym: naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów
- sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych
od 1 lipca 2020 r. – podatnicy, prowadzący sprzedaż w zakresie:
- świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania
- sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych
od 1 stycznia 2021 r. – podatnicy, prowadzący sprzedaż w zakresie usług:
- fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych, budowlanych, opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawniczych, związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu
Co z pozostałymi podatnikami?
Pozostali podatnicy będą mogli używać aktualnie posiadane kasy fiskalne aż do:
- W przypadku kas fiskalnych z papierowym zapisem kopii, do czasu zapełnienia lub uszkodzenia pamięci fiskalnej, ponieważ nie będzie można już jej wymieniać.
- W przypadku kas fiskalnych z elektronicznym zapisem kopii, do czasu jej technicznej sprawności, tzn. opłacalności ewentualnej naprawy.
Kasy fiskalne wprowadzane do obrotu rynkowego muszą posiadać potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar, stwierdzające, że spełniają wymagane kryteria i warunki techniczne. W ustawie określono, iż:
- dla kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii – potwierdzenia będą wydawane na okres do 31 grudnia 2022 r.
- dla kasy rejestrujących z papierowym zapisem kopii – tylko do 31 sierpnia 2019 r.
Zatem kasy starszego typu po tych terminach nie będą już wprowadzane na rynek. W związku z powyższym, ze względu na zużycie techniczne, w przeciągu kilku lat, mogą zniknąć. Koszt ich ewentualnych napraw może przewyższyć koszt zakupu nowej kasy online.
Dlaczego wprowadza się kasy online?
Kasy online umożliwią przekazywanie do systemu teleinformatycznego danych o sprzedaży w czasie rzeczywistym, co pozwoli na dokonywanie szczegółowych analiz i w efekcie określenie, czy dany podatnik nie ewidencjonuje swojej sprzedaży na kasie rejestrującej lub ewidencjonuje tylko część sprzedaży. Mają one zatem na celu zwiększenie kontroli nad prawidłowością rozliczeń podatku VAT, stanowiąc kolejny etap uszczelniania systemu fiskalnego po plikach JPK, mechanizmie podzielonej płatności (MPP), Systemie Teleinformatycznym Izby Rozliczeniowej (STIR) i tym samym zwiększania wpływów z podatków VAT, który jest najważniejszym źródłem dochodów budżetu państwa.
Daniel Roszak
„Pomorskie Wieści Rolnicze”, PODR Lubań
(za AGRO 10/2019)